fredag 8 april 2016

Tvättboll

Jag har ett tag saknat en tvättsvamp, eller skrubbhandske men har inte känt för att köpa en syntetisk så jag blev så glad när jag hittade detta mönster som jag modifierat lite. Självfallet kan man använda vilket garn som helst men detta hampagarn gör att man får lite mer skrubbeffekt. Här har jag virknål nr6, men som sagt ta det garn och nål du tycker blir bra.
Gör en ögla. Sedan en kedja av 30 luftmaskor.
Fäst ihop kedjan med en smygmaska.
Gör en ny kedja med 6 luftmaskor. Fäst ihop dom med en smygmaska till en mindre ring.
Virka 30 dubbla stolpar i ringen.
Virka en smygmaska i första stolpen. Sedan 3 luftmaskor och 4 dubbelstolpar, vidare 5 dubbelstolpar vid varje stolpe från föregående varv. Avsluta med att fästa ihop varvet med en smygmaska.
Fäst tråden och använd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar